Doorgaan naar inhoud

Is dropshipping winstgevend?

Is dropshipping winstgevend?

Dat dropshipping winstgevend kan zijn, is een feit. Dropshipping is een populaire methode om te beginnen met online ondernemen zonder dat je grote investeringen moet maken. Als je begint met dropshipping, wordt je een reseller (wederverkoper) van populaire producten.

Hoe winstgevend dat is, hangt van verschillende factoren af. Wij leggen je graag uit hoe jij winstgevend kan dropshippen en waar jij op moet letten bij het starten van je webshop.


1. Zorg dat je genoeg marge hanteert tussen je inkoop- en verkoopprijs.


Het is verleidelijk om te denken dat het verschil tussen de inkoopprijs van een product en je verkoopprijs, je winst is. De inkoopprijzen van producten vallen onder je variabele kosten. Naast de inkoopprijs, moet je rekening houden met kosten voor marketing, software, klantenservice en/of commissies die marketplaces zoals bol.com rekenen.

2. Bereken je maximale CPA (Cost per acquisition)


Marketingkosten zijn er op vele verschillende manieren. Je kunt betaalde advertenties gebruiken om je producten te vermarkten, je kan veel tijd steken in het organisch vindbaar maken van je webshop en je kunt marketplaces gebruiken om populaire producten op te verkopen. 

Bereken daarom voor jezelf hoeveel marketingbudget je kunt inzetten om winstgevend te zijn en te blijven. Dat kan je bijvoorbeeld doen door te bepalen hoe veel een bestelling mag kosten (CPA).

Maak in deze berekening een onderscheid tussen de CPA van nieuwe klanten en de CPA 
van terugkerende klanten. Als jij je klanten vaak bij je terug kan laten komen, kan het wellicht zo zijn dat je op de eerste bestelling niets hoeft te verdienen: het is voor jouw business waardevol om deze klant in je database te hebben. Je verdient vervolgens op de herhaalaankopen.


3. Test met het rekenen van verzendkosten


Verzendkosten: één van de grootste kostenposten van webshops. Hoe ga je er mee om? 

Er zijn verschillende manieren om verzendkosten te dekken. Ons advies: test verschillende manieren. Zo kan het bijvoorbeeld handig zijn de goedkoopste verkoopprijs te hanteren en de verzendkosten apart te rekenen.

Aan de andere kant, klinkt ‘Gratis verzending’ erg aantrekkelijk. Volgens onderzoek van Sendcloud haakt 58% van de consumenten af bij te hoge verzendkosten. Het bieden van gratis verzending (en deze dus helemaal of gedeeltelijk zelf betalen), kan je meer opleveren dan dat het je kost.

4. Wordt een early adopter van nieuwe marketingmogelijkheden


Er zijn genoeg nieuwe trends waar je wél relatief goedkope marketingresultaten kunt behalen. Dat je kan adverteren op Facebook, Instagram en Google weet inmiddels iedere online ondernemer. De beschikbare ruimte op deze platformen wordt kleiner, waardoor jij meer gaat betalen voor iedere impressie of klik.

Probeer nieuwe marketingmogelijkheden. Een goed voorbeeld is TikTok advertising: de 
kosten om zichtbaar te zijn via betaalde advertenties op TikTok zijn vele male lager dan op Facebook en Instagram.

Hoe dat kan? Een gemiddelde TikTok-gebruiker zit iedere maand drie keer zo lang op TikTok 
dan dat ze gemiddeld op Facebook of Instagram zitten. Er is dus veel meer ruimte om te adverteren. Daarnaast zijn op dit moment nog minder bedrijven actief op het relatief nieuwe advertentieplatform.


5. Bedenk een abonnementen- of loyaliteitssysteem.


Iedere maand een nieuw luchtje, of een nieuw sportsetje? Of 20% korting op je vijfde aankoop? Abonnementen of loyaliteitsbeliningen kunnen er voor zorgen dat de lifetime-waarde van je klanten een flinke boost krijgt. Onze tip: wees creatief, bedenk iets dat aanspreekt. Creëer toegevoegde waarde.

Kortom, dropshippen biedt een hoop mogelijkheden om winst te maken. Bereidt je echter goed voor en bereken je variabele en vaste kosten. Zo houdt je het overzicht en weet je voor welke prijs je producten kunt gaan verkopen.

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties? Wij helpen je graag. Mail ons op
[email protected] en je krijgt binnen 24 uur reactie.
Vorig artikel Zo vind jij Nederlandse dropshipping leveranciers!
Volgend artikel Wat is het verschil tussen een one-click supplier en een integrated supplier?