Waarom dropshippen via China, als het via Nederlandse leveranciers kan?

Waarom dropshippen via China, als het via Nederlandse leveranciers kan?

Dropshippen. Je ziet het tegenwoordig veel voorbij komen. Het is makkelijk, snel en je kan er gewoon vanuit huis mee starten. Je koopt goedkoop producten in, je verkoopt ze voor 6 á 7 keer je inkoopprijs, en cashen maar. Vaak gebeurd dit via Chinese platformen zoals AliExpress, waar veel producten voor een schijntje te kopen zijn. Zodra een klant bij jou een bestelling plaatst, stuur je deze door naar AliExpress, die de bestelling weer naar jouw klant stuurt. Makkelijk, toch?  

Simpel geld verdienen, maar werkt het echt zo? 

Zo makkelijk als het klinkt, is het niet. Het internet veranderd, de consumenten veranderen en de eis van deze consumenten wordt steeds hoger. Jouw klanten willen een kwalitatief goed product, snel in huis hebben. Gebeurd dat niet, dan kan je al snel negatieve recensies ontvangen, een overvolle klantenservice draaien en in het ergste geval vragen krijgen van het grote publiek, zoals bij de serie #BOOS van Tim Hofman gebeurd.

Garanties? Die heb je niet.

‘Hoe snel kan ik een product leveren bij mijn klant?’ is een vraag die dropshippers zichzelf veelvuldig zullen afvragen als ze via het miljardenbedrijf AliExpress hun producten naar de klant versturen. ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ zit er zeker niet in. Zelfs met de ‘Standard Shipping’ methode die AliExpress aanbiedt, is het product minimaal een week onderweg. 

De producten zijn vaak niet getest op veiligheid en hebben geen Europese standaarden. Ook kan het zijn dat jouw klant het product ontvangt in een AliExpress-verpakking. Los van dat de producten goedkoop zijn en je deze zou kunnen verkopen met hoge marges, brengt het ook veel onzekerheden en moeilijkheden met zich mee. 

Is er een alternatief?

Dropshippen kan ook via Nederlandse leveranciers. Het werkt hetzelfde: jij koppelt jouw webshop niet aan AliExpress, maar aan een Nederlandse groothandel. De bestellingen die jij krijgt, worden automatisch doorgestuurd naar de groothandel, die de bestelling weer naar jouw klant verzendt. De producten zijn altijd getest voordat ze bij jouw klant op de deurmat liggen.

De voordelen? De bestelling is doorgaans binnen één werkdag bij jouw klant. Hij of zij ontvangt een track & trace code van koeriersdiensten waar jouw klant bekend mee is (PostNLDHLUPS). Zo weten jij én je klant, altijd waar de bestelling op dat moment is. Daarnaast heeft de Nederlandse groothandel gewoon een klantenservice, waar je altijd terecht kan voor de vragen die je hebt. 

Ben je benieuwd naar hoe dit werkt en wil je hier meer over weten? Laat het ons gerust weten via [email protected] of stuur een bericht via de ‘Support’ button, rechtsonder de pagina.

 

Terug naar blog