Je hebt advertenties aan staan en je krijgt aardig wat verkeer naar je site maar niemand koopt iets. Dit is de frustratie van veel beginnende dropshippers. Waarom haken de bezoekers af zonder iets te kopen? Hiervoor zijn meerdere antwoorden mogelijk. Vandaag zullen we bespreken wat je kunt doen aan het web-design om je conversie te verhogen!
1. De website ziet er onbetrouwbaar uit
Heeft een website te veel toeters en bellen dan zijn mensen geneigd om af te haken. Less is more! Wat ook helpt is om te kijken naar de grootste Nederlandse webwinkels zoals Bol.com, Zalando en CoolBlue. Dit zijn allemaal overzichtelijke webwinkels. Door soortgelijke kleuren te gebruiken als die van bijvoorbeeld Bol, win je ook het vertrouwen van de klant. De klant is vaker op Bol geweest en vertrouwd de site. Als de klant dan op jouw site aan het winkelen is, is de kans veel groter dat de klant het vertrouwd omdat het op elkaar lijkt.
2. Te hoge verzendkosten
Als je te hoge verzendkosten vraagt, zullen mensen geneigd zijn om af te haken. Zeker als de verzendkosten niet vermeld staan op de site. Wat je beter kunt doen is de verzendkosten berekenen in de productprijs. Vervolgens bied je gratis verzending boven een bedrag aan van X. Mensen zijn eerder geneigd om iets te bestellen als zij geen of amper verzendkosten moeten betalen.
3. De website is te langzaam
We hebben allemaal minder geduld, dus mocht een site langer laden dan 3-4 seconden dan zijn we geneigd om af te haken. Een snelle site is iets waar veel mensen overheen kijken, maar wat echt super belangrijk is! Want je kunt doen is bijvoorbeeld foto’s verkleinen om je website sneller te maken.
4. De klant moet een account aanmaken
Je wilt snel even iets bestellen maar je moet eerst allerlei velden met informatie invullen. Veel meer dan die relevant zijn voor het daadwerkelijk bestellen. Hierdoor heb je al geen zin meer om dit allemaal in te vullen en dus haak je af. Dit is zonde, biedt liever “afrekenen als gast” aan en je zult zien dat je conversie aanzienlijk stijgt!
5. De navigatie door je webwinkel is niet logisch
Als de indeling van je webwinkel niet logisch is raken mensen in de war. Dit is zeker een reden waarom mensen je webwinkel verlaten. Als zij niet snel kunnen vinden waarvoor ze kwamen, zullen zij afhaken. Zorg er dus voor dat alles makkelijk te vinden is en dat je webwinkel overzichtelijk is.
6. Betaalmethodes
Bied je wel genoeg betaalmethodes aan? In Nederland gebruikt bijna iedereen iDeal. Als je iDeal aanbiedt zit je over het algemeen goed. Maar biedt bijvoorbeeld PayPal en creditcard betalingen ook aan. Je wilt geen enkele klant missen!
7. Geen gegevens
Plaats je zakelijke gegevens zichtbaar in de footer. Dit is overigens wettelijk verplicht. Maar dit geeft bezoekers meer vertrouwen in de webwinkel. Ook helpt het om een stukje over het bedrijf te schrijven om nog meer vertrouwen te geven.
8. De productpagina
De productpagina is echt de magic spot. Een duidelijke en overtuigende productbeschrijving zorgt ervoor dat mensen overgaan tot aankoop. Wees hier ook transparant over bijvoorbeeld levertijd en dergelijke.
9. Social proof
Social proof staat eigenlijk voor het vertrouwen geven d.m.v. reviews of ervaringen van andere mensen. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Influencer Marketing. Op je webwinkel kan je gebruik maken van social proof door reviews te plaatsen van klanten. Lezen consumenten positieve reviews van andere consumenten, dan kan dit echt de drempel van het online bestellen wegnemen. Maak je geen gebruik van social proof? Dan kan het zomaar zijn dat je bezoekers bestellen bij je concurrent die wel gebruik maakt van social proof.
Wij zorgen ervoor dat een groot deel van bovenstaande goed zit voor onze klanten. Wil jij meer weten over hoe wij jou kunnen helpen? Bekijk dan even onze dropshipping pakketten.